Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
Şeytanın Asıl Lanetlenme Nedeni Neydi?
Yazı Yaz
2126
3804
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
16.2.2016
0 yorum
1026
okuma
Şeytan ilim veya amel noksanlığı sebebiyle değil, edepsizliği yüzünden kovuldu. Bu yüzden şeytanı mahveden en güzel fazîlet, edeptir. İşte detaylar:
Hazret-i Mevlânâ Celaleddin bunu şöyle der:
“İblis, Hazret-i Âdem’e secde etmeyip Allâh’ın emrine karşı gelince:
«–Benim zâtım ateşten, onunki çamurdandır. Yüksek olanın aşağı olana secde etmesi nasıl yakışık alır?» dedi.
İşte İblis, Allâh’a edepsizce karşılık vermesi yüzünden lânete uğradı ve huzûr-i ilâhîden kovuldu. Üstelik bir de küstahlık edip, kendisini yaratanla cidâle kalkıştı.” (Fîhi Mâ Fîh, s.159)
Ebû Ali ed-Dekkâk -rahmetullâhi aleyh- buyurur ki:
“Edebi terk etmek, ilâhî huzurdan kovulmayı îcâb ettirir. Her kim sultânın önünde terbiyesizlik ederse kapıya, kapıda edepsizlik ederse ahıra gönderilir.”
Ecdâdımız; “Edebi edepsizden öğren.” diyerek edebe riâyet etmeyenlerin hâl ve âkıbetlerinden ibret almayı öğütlemişlerdir. Bizler de şeytanın düştüğü vaziyetten gereken dersi çıkarmak durumundayız.
Cenâb-ı Hakk’a karşı lâyıkıyla edep sahibi olan kul, lâubâlî hareketlerden kaçınır; bu vesîleyle ibâdet ve muâmelâtındaki kusur, hatâ ve gafletinin farkına varır. Amellerine güvenme illetine yakalanmaz.
Unutmayalım ki, ne kadar güzel amelimiz olursa olsun bütün bunlar, okyanusa atılan bir kova su misâlidir. Cenâb-ı Hakk’ın lutufları karşısında bütün ibâdet ve hizmetlerimizi az görmeliyiz. Kulluk mes’ûliyetimizi toplumdaki seviye ile değil, sahâbe ve evliyâullâhın hâli ile mîzân etmeliyiz. Çünkü Cenâb-ı Hak, Ensar ve Muhâcirleri bizlere numûne göstermektedir.
Diğer taraftan, kulluk edebini lâyıkıyla yaşayanlar, bütün güzelliklerin Hak’tan, bütün kusurlarınsa kendi nefislerinden kaynaklandığı şuuruna ererler.
KULLUK EDEBİ NEDİR?
İbâdetleri terk eden veya kötü yola düşen bir kimsenin; “Ne yapayım, kaderim böyle imiş!” demesi, nefsânî ve şeytânî bir gaflet ifâdesidir. Cenâb-ı Hak, meselâ namaz kılmak isteyen bir kimseye kılma sebeplerini ihsân eder; kılmak istemeyenlere de mânî sebepler vererek kıldırtmama tecellîsinde bulunur. Bu itibarla kendimizi, işlediğimiz günahlar husûsunda mâzur göstermek, “kadere bühtân”etmek olur ki, bu da Hakk’a karşı büyük bir edepsizlik ve ahmaklıktır. Şeytan’ın ayağını kaydıran da bu hususta gösterdiği edepsizlikten başkası değildir.
Bu yüzden şeytanı en çok kahreden şey; kendisinin hatâya düştüğü noktada mü’minin Hakk’a karşı gösterdiği itaat, rızâ, teslîmiyet, yani “kulluk edebi”dir.
Tasavvufun en mühim gâyelerinden biri, insanı “ihsan duygusu”na yani dâimâ Hakk’ın huzûrunda bulunduğu idrâkine yükselterek Allâh’a karşı zâhirde ve bâtında edep sahibi kılmaktır. Mâneviyat büyükleri demişlerdir ki:
“Zâhiren ve bâtınen edebe sarıl. Çünkü bir kimse zâhirî edepte kusur ederse zâhiren cezâ görür, bâtınî edepte kusur ederse bâtınen cezâ görür. Kim edebi zâyî ederse, kendini Hakk’a yakın zannetse de uzaktır, makbûl zannettiği hâlde merduttur (reddedilmiştir).” (Rûhu’l-Beyân, X, 401)
Dolayısıyla Rabbimizin bizler için takdir buyurduğu şeyler hakkında, şeytanca bir küstahlıkla cidâle girişmek yerine, hemen o anda boyun eğip rızâ ve teslîmiyet göstermek ve bizim için o tecellînin en hayırlısı olduğunu düşünmek, en mühim bâtınî edepler cümlesindendir.
Kaynak: Osman Nûri Topbaş, Hak Dostlarının Örnek Ahlâkından 1, Erkam Yayınları, 2011
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
1026
Yer
Dini Konular
16.2.2016
0
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
#edep
  
#şeytan
  
Kaynak
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
İlim İrfan
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Kadı Abdülcebbar
İslam Hukuku
2507 okuma
Necmeddin Tufi
İslam Hukuku
2641 okuma
Süfyan Es-Sevri
İslam Hukuku
2441 okuma
Davud B. Ali Ez- Zahiri
İslam Hukuku
1677 okuma
İmam Ebu Yusuf
İslam Hukuku
1599 okuma
İmam Mâlik B. Enes
İslam Hukuku
1626 okuma
İbnü’L-Hâcib
İslam Hukuku
1854 okuma
Ahmed B. Hanbel
İslam Hukuku
1623 okuma
Fahruddin Er-Razî
İslam Hukuku
1782 okuma
Ebu’L-Hasan El-Kerhi
İslam Hukuku
2345 okuma
İmam Ebu'l-Yusr Muhammed Pezdevi
İslam Hukuku
2119 okuma
Fahru'l-İslam Ebu'l-Usr El-Pezdevi
İslam Hukuku
1805 okuma
Şemsü'l-Eimme Es-Serahsî Ve Fıkıhçılığı
İslam Hukuku
1783 okuma
Ebu'l-Hüseyn El-Basri
İslam Hukuku
2309 okuma
İbn Hazm El-Endülüsi
İslam Hukuku
1599 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi2126/seytanin-asil-lanetlenme-nedeni-neydi
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap