Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
İmam Ebu'l-Yusr Muhammed Pezdevi
Yazı Yaz
654
4608
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
12.4.2013
0 yorum
2107
okuma
Hayatı:
Türkistan da Nesef yakınındaki Bezde şehrinde doğdu. Bu şehre nisbetle kendisine Pezdevi denildi. Tabakat kitaplarında Kadi es-Sadr lakabıyla anılır. Ünlü fakih Ali Pezdevi'nin kardeşidir. Kardeşi Ali pezdevi Ebu-l Usr diye anılırken kendisi Ebu-l Yusr olarak anılmıştır. Bunu sebebi kardeşine nisbetle eserlerinin daha kolay anlaşılır olmasıdır.
İlk eğitimini ve hadis ilmini babasından almış , babası da dedesi Abdulkerim'den okumuş o da şeyh İmam Maturidi'ye talebelik etmiştir. daha sonra büyük Hanefi alimlerinden Ebu Yakub b. Muhammed en-Nisaburi, şeyh İmam Ebu'Hattab'tan ders almıştır.
Bir süre Buhara da bulundu ordan Semerkanda geçti. Burda Semerkand Kadul-Kudatlığına getirildi. Melik şah orduları bu şehri kuşatırken kendi ifadesinden orda olduğu anlaşılır . Burdan sonra Buhara'ya dönmüş ve büyük ihtimalle burda hocalık yapmış , münazaralara katılmıştır. Zehebi'nin verdiği bilgiye göre 9 Recep 493 tarihinde Buhara da vefat ettimiştir.
Öğrencileri:
Necmeddin en-Nesefi, Alaeddines-Semerkandi, Abdullah b. Muhammed el-Hulemi, kendi oğlu Ebu'l-Meali Ahmed ve yeğeni Hasan b. Ali olarak kaydedilir. Zehebi, Pezdevinin derslerine katılanlar arasında Osman b. Ali el-Bikendi, Ahmet b. Nasrel-Buhari, Muhammedb. Ebu Bekir es-Sicni ve Ebu Reca Muhammed b. Muhammeddi sayar.
Ebu'l Yusr Pezdevi'nin ilmi mirası sadece eserleriyle değil talebeleriyle de devam etmiştir. Onun şöhreti eserleri talebeleri ve ( özellikle 460/1078 de Nesef'te doğan ve 537/1142 de vefat eden) Necmeddin Muhammed en-Nesefi aracılığıyla yayılmıştır. en-Nesefi Hanefi mezhebinde asrın en büyük bilginlerinden olup el-Akaid'n-Nesefiyye'yi yazmış ve bu eseri Osmanlı medreselerin de yıllarca okutulmuştur.
Pezdevi'nin diğer bi talebesi Kuduri'nin el-Muhtasarına şerh yazan Abdu'l-Kerim b. Muhammed es-Sanai(Sebai) 'dir.
Katip çelebi'ye göre Tılebetu't-Talebe'nin müellifi Sanai'dir. Hanefi fıkhı için önemli bi lugat eseri olan bu kitabı Nesefi'ye isnad edeler de vardır.
Maverahunnehrin bu büyük alimi için Muhammed Nesefi şunları söyler:
''Ebu'l-YUsr , Maverahunneehir ülkesinde yaşıtlarımızın şeyhi, imamların imamı idi. Ona her taraftan insanlar gelirdi. Doğu ve Batı Usul'de ve Furu da onun eserleriyle dolmuştur.
Eserleri:
Kaynaklarda Pezdevinin usul ve furua dair bir çok eser yazdığı söylenir ama pek fazla kitap ismi zikredilmez. Günümüze ulaşan iki eseri vardır.
1. Usulu'd-din : eser kütüphaneler de yazma olarak mevcuttur. İsmail Sencer nüshasına dayanarak Hans Peter Linss tarafından yayımlanan kitabı Şerafettin Gölcük Ehli Sünnet Akaidi olarak tercüme etmiştir.
2. Kitab fihi ma'rifetu'-huceci'ş-şer'iyye: Usulu fıkıhtan, Kuran, Sünnet , İcma, Kıyas konularının işlendiği eser olup Marie Bernard ve Eric Chaumont tarafından neşredilmiştir .
3. Zelletü'l Kari : risale şeklinde bi eserdir.
İmam Muhammed Pezdevi fıkhın yanı sıra kelam ve ya usuluddin ile ilgili eserler de vermiştir . Bu eserinin adı Akaid Risalesi veya Usuluddin'dir. bu eserini yazmasının sebebini şöyle açıklar:
Sapık ve bidat ehli inanç ve görüşlerinin ülkeye girmesi
Fakihlerin sadece fıkıhta derinleşip bu ilimle ilgilenmeleri
Sünnet ve Cemeat Ehli'ne bağlı kalarak tahkik alanına dalma. . . . . .
Ebu'l Yusr Pezdevi'nin kelam yönüde ağır basmaktadır. Anlaşılması güç bir çok kelami meseleyi anlaşılır bi dille anlatmıştır. Maturidiyyenin kaybolmaya yüz tutmuş litaratürünü canlandırıp , Maturidiliği sistememli bi mezheb haline getirip yayılmasını sağlamıştır. Pezdevinin Maturidi'den saygın biri olarak bahsetse de bizzat kendisinin bu ekole bağlı olduğunu söylediğine dair bi ifadesine rastlanmamıştır.
Pezdevi'nin Kelam konularını işlerken diğer mütekellimden ayrı orjinal yönleri vardır. Bunlardan birisi ahiretin varlığına dair getirdiği akli delilidir. . ' ''Ahireti, ölümümden sonra dirilmeyi Allah'ın Kitabıyla isbat eder, ayrıca akli deliller getiririz. Bu delil şudur : Allah Teala hakimdir, adildir. Bu dünyada Hakim ve Adil olan Allahın razı olmaadığı şeylerin olduğunu görüyoruz. bunlar zulum haksızlık vs. . . dir. Dünya da bunları def etmek mümkün olmuyor öyleyse mazlumun hakkını zalimden alması , adaletin tecelli etmesi için bir zaman gereklidir. işte bu ahiret yurdundan başkası değildir. '' bu görüşü alman filozof Kant'ta söylemiş ama İmam Pezdevi ondan önce bu delili kullanmıştır.
Fıkıhçılığı:
Pezdevinin İmam Hanefi ve Maturididen ayrılan orjinal bi anlayışıda akılla ilgilidir. O aklı, nurani latif bi cisim olarak kabul edip onunla eşyanın idrak edildiğini beyan eder. Sadrul İslam Pezdevi aklın durumuyla ilgili şunları bildirir:
Sünnet ve Cemaat ehli, akıllı kişinin , Allah'ın vahyiyle (kullarından birinin lisaniyle) mükellef olacağını , yine kişinin bi şeyden çekinmesi için Allah'ın hitabının olması gerektiği inancını savunur . Bu görüşü Eşari de benimsemiştir. (Pezdevinin görüşlerinin ayrıntısına bakmak isteyen arkadaşlar Prof. dr. Şerafettin Gölcük'ün İmam Muhammed Pezdevi makalesini okuya bilirler. )
Pezdevi, Ebu Hanife'nin temellerini attığı İmam Maturidinin Sünni bi kelam ekolü haline getirdiği Maturidiyyenin , eserleri günümüze ulaşan önemli alimlerindendir.
Usuli'd-Din adlı eserinin mukaddimesinde o zaman kadar yazılmış olan kelam eserlerine genel bi değerlendirme ve eleştiri getirdikten sonra Maturidinin Kitabu'T-Tevhid'ini beğenmekle birlikte anlaşılmasının zor olduğunu ve bu yüzden aynı mezheb dairesi içinde kalarak bu eseri yazdığını belirtir.
Maturidi den bir buçuk asır sonra gelen Pezdevi onun eserlerinde geçmeyen'' Ehli Sünnet vel Cemeat '' tabirini çok kullanmış bu ekolun görüşlerini savunmuş ve buna karşı olanları da eleştirmiştir. Bu tabirle ashab, tabii , tabiinin devamı kıraat ve fıkıh alimlerini, sufiler ve ashabu'l hadisi kastetmiştir.
Pezdevi de diğer Matüridi alimleri gibi kendi taraflarınca bile ihmal edilmiştir. Onun ilmi hayatına ve yaşadığı bölgeye bakınca arapça, farsça bildiği Türklerin bulunduğu bir çevrede doğup büyüdüğü için Türkçeyi bildiği ve Türk asıllı olduğu vurgulanmalıdır.
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
2107
Yer
Dini Konular
12.4.2013
0
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
---
Kaynak
http://islamhukukusayfasi.blogspot.com/2013/02/fakihlerimizi-tanyalm-6-ebul-yusr-el.html
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
İslam Hukuku
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Doğrusu Zalimler İçin Acı Bir Azap Vardır
Myname isno
1174 okuma
Sihirden Nasıl Korunabiliriz?
Myname isno
1063 okuma
Kalp Pusulamız Falcılar Değil Kur'an Olsun
Myname isno
1075 okuma
Boşanmak Ve Nikâhı Bozan Şeyler
İlim İrfan
1265 okuma
Dinimizi Yaşamada Kur'an Bize Yeterli Midir?
İlim İrfan
1070 okuma
Ümmetin Başına Gelecek Büyük Bela
İlim İrfan
1043 okuma
Namazın Vacipleri
İlim İrfan
1249 okuma
İş Yoğunluğundan Namaz Cem Edilebilir Mi?
İlim İrfan
1162 okuma
Hz. Süleyman Ve Belkıs
Cemile Öztürk
1216 okuma
Şeytanın İnsanı Namazdan Alıkoyma Metodları N
İlim İrfan
1161 okuma
Son Okçular Tepesi
Ahmet Ali Çevik
1471 okuma
Peygamber Efendimizin En Çok Korktuğu Şey
İlim İrfan
1191 okuma
Ön Yargılı İnsanların Düştüğü Günahlar
Myname isno
1104 okuma
Cennette Kadınların Durumu Nasıl Olacak?
İlim İrfan
1079 okuma
Kadınlar Adet Döneminde Neden İbadet Yapmaz?
İlim İrfan
1105 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi654/imam-ebul-yusr-muhammed-pezdevi
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap