Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
Bedreddin Ez-Zerkeşi
Yazı Yaz
668
4608
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
13.4.2013
0 yorum
2870
okuma
Tam adı:
Muhammed b. Bahadır b. Abdullah, Bedreddin ez-Zerkeşidir. İsminin Muhammed olduğuna dair kaynaklar ittifak etmişlerdir. Yalnız babasını ismi ihtilaf konusu olmuştur. Bu ihtilafın nedeni bazı tarihçiler babasının ve dedesinin isimlerini yer değiştirerek "Muhammed b. Abdullah b. Bahadır" şeklinde vermiş olmalarıdır. Kaynaklarda "Bahadır b. Abdullah" ,"Abdullan b. Bahadır" şeklinde iki türlü rastlamak mümkündür. İbn Hacer,İbn İmad ve ibn Tağriberdiye göre ez-Zerkeşinin ismin Muhammed b. Bahadır b. Abdullahtır.
Hocaları:
ez- Zerkeşi çağının önde giden ilim adamlarında ders almıştır bunları şöyle sırayayabiliriz:
-Cemaluddin el isnevi (772/1370) Ebu Muhammed Abdurrahim b. el Hasan b. Ali el-Ümevi,
-Sıracuddin el- Bukini (805/1403) Ebu Hafs Ömer b. Raslan Nasır b. Salih el-Kinani,
-Şihabuddin el-Ezrai (783/1381) ebu Abbas, Ahmed b. Hamdan b. Ahmed,
-Hafız Moğultay b. Kılıç et- Türki (762/1360) Alaaddin Moğultay b. Kılıç b. Abdullah el-Bekcırı el- Hakri
-İbn Umeyle (778/1373) Eb'ul-Fida İmamuddin İsmail b. Şihabiddin Ömer b. Kesir el-Kureşi eş-Şafii
-Ahmed b. Muhammed b. Cem'a (774/1372) ibn Ebi Bekir b. İsmail b. Hasan el ensari el-Halebi
- İbn Hişam (774/ 1373) Abdullan b. Yusuf b. Ahmed b. Abdullah b. Hişam el-Ensari
ez Zerkeşinin ders aldığı hocalarının bir çoğunun arkasında Takiyyüddin es- Subki (756/1355), Celaleddin Hatip el- Kazvini (739/1338) Ebu Hayyan el-Endelusi (745/1345) gibi zamanın şöhretli alimleri de vardır. ez-Zerkeşi sahasında otorite olan her bir alimden İslami ilimlerdeki eksiğini tamamlamış ve çok engin ve derin bir bilgi birikimine sahip olmuştur. Bulkini'den, fıkıh, fıkıh usulü, kıraat ve nahiv dersleri alırken, İsnevi den arap dili ve edebiyatı ile ilgili eksilerini tamamlamış İbni Kesir den hadis ilminin inceliklerini öğrenmiş ve tarih formasyonu kazanmıştır.
Bu dönemde (Memlüklüler) islami ilimler birbirinden kopuk ve bağımsız değildir. Her ne kadar medreselerde Hanefii, Şafii,Hanbeli, Maliki ekolleri ve bunlara ait hocalar var idiyse de ilimlerde bir ihtisaslaşmaya gidilmemiştir. Bu nedenle hangi ilmi hangi alimden aldığını söylemek zordur. İbn kesir bir hadisçi iken aynı zamanda tüm alet ilimlerini de iyi bilen bir müfessir ve bir tarihçidir. İsnevi arap dili ve edebiyatında olduğu kadar; fıkıh ve fıkıh usulü alanında da kendini göstermiştir.
ez-Zerkeşi, yaşadığı dönemde siyasi ve idari işlerde görev almayıp ilimle meşgul olmuştur. Küçük denecek yaşta ilim tahsiline başlamış ve bu uğurda her türlü sıkıntı ve meşakketlere katlanmıştır. ez-Zerkeşi, ilk olarak Cemaleddin el-İsnevi'den dersler alarak onun en seçkin talebesi olmuştur. Bu arada Siracuddin el-Bulkiniyi tanımış ve ondan ders almıştır. İbn Kesir'in ve Şihabuddin el-Ezrai'nin ünlü birer alim olduklarını öğrenince önce Şam'a giderek İbn Kesir den hadis öğrenimini tamamlamış es-Salah b. Ebi Ömer ve Moğultay b. Kılıç et-Türki sonrada Halep'te ibn Ümeyle ile tanışıp, el- Ezraiden fıkıh ve usul dersleri almıştır. Daha sonra tekrar Şam'a gitmiş ve ardından da bilgi dolu olarak Kahireye dönmüştür.Böylece ez-Zerkeşi çağının en önde gelen ilim adamlarının talebesi olmuştur.
Yine Moğultay b. Kıçık et-Türki (762/1361) zamanın meşhur hadis bilginleri arasındadır. Bu anlamda ez-Zerkeşi ders aldığı önemli şahsiyetlerden islami ilimlerin tamamını ikmal etmiştir. Ele aldığı her ilim dalında bir eser vücuda getirecek kadar geniş engin ve derin bilgi birikimine, zekası ve bitmek bilmeyen azmi sayesinde kavuşmuştur.
Öğrencileri:
ez-Zerkeşi pek çok alimden ders aldığı gibi pek çok talebe yetiştirmiştir.Onlarla ilgilenmiş ve sorunların çözümünde onlara yardımcı olmuştur.Kaynaklara göre şu kişiler Zerkeşiden ders almıştır:
-Birmavi, Muhammed b.Abdüddaim b. Musa el-Askalani(831/1428),
-İbn Hıcci, Necmeddin Ebu'l-Fütuh Ömer b. Musa b. Ahmedb.Sa'd eş-Şafii (830/1426),
-eş-Şemni, Kelameddin Muhammed b. Hasan b. Muhammed (831/1418),
- el-Vururi, Siracuddin Ömer b. İsa b. Muhammed b. Ahmed eş-Şafii(861/1456)
- el-Emyuti, Abdurrahim b. İbrahim b. Muhammed (868/1463)
-el Kettani, Muhammedd b. Ahmed b. Muhammed b. Osman (852/1448),
-et- Tuhi, Muhammed b. Veliyyüddin Ebu'l-Fütuh, h.791 yılında ez Zerkeşi den "el-Umde" adlı eseri okumuştur.
-et- Tanbavi, Muhammed b. Ömer b. Muhammed b. anasıruddin.es-Sahavi onun ez Zerkeşi ye ders almak için gdip geldiğini kaydetmiştir.
Yaşadığı dönem ve ortam:
ez-Zerkeşi 745/1344-794/1391 yılları arasında yaşamıştır. Bu dönemde Mısır ve Suriye bölgelrine Türk Memlüklüler hakimdi. Memlüklüler tarihte var olan güçlü devletlerden birisidir. Sonraları devlet ikiye ayrılmış ve ez-Zerkeşi Memlüklerin her iki dönemin siyasi olylarına şahit olmuştur.
Memlükler zamanı parlak bir bir ilmi harekete sahne olmuş, ilmi hareketler devlet ricali tarafından destek görmüştür.Sultanlar adeta birbirleriyle yarışarak medrese yaptırmışlar bu medreselerin tüm ihtiyaçlarını temin etmişlerdir. Bu dönemin en göze çarpan yanı güçlü bir islami ilimler geleneği oluşturulmuştur. Zerkeşinin şahsında bu döneme bakacak olursak kanaatimiz kuvvetlenecektir.
Kişiliği:
İnsan toplumsal bir valık olarak dünyaya gelir ve yaşadığı çevreden pek çok yönden etkilenirken kendisi de yaşadığı çevreyi etkisi altına alabillir.
Zerkeşi Memlükler iktidarının istikrarsız bir dönemide rast gelmiş fakat yaşadığı olumsuzlukları lehine çevirmeyi başarmıştır.Kaynaklar Zerkeşi yi fakih, usülcü, muhaddis, müfessir, edebiyatçı ve pek çok ilim dalına dair vukufuyeti olan birisi olarak tanıtmıştır.
Zerkeşi ince ruhlu bir insandı.Sade ve mütevazi yaşamak onun en önemli özelliği idi.Onun en büyük özelliği "el-Burhan" adlı kitabında örneğini gösterdiği gibi ansiklopedik bir bilgiye sahip olmasıdır. Ele aldığı eserlerinin tamamında onun engin bilgi birikimini görmek mümkündür.
Zerkeşi, şafii mezhebine mensup olmasına rağmen diğer mezheplerin görüşlerine de açıktır.Onun önemli taraflarından biriside edebiyatçı kişiliğidir.
Tefsir tarihindeki yeri:
Zerkeşi Kuran ilimleri alanında yazılmış eserleri incelemiş ve sonunda sistematik bir eser vucüda getirmiştir. "elBurhan " isimli eserinde kendisinden sonra yazılan eserlere kaynaklık etmiştir.Suyuti "el- itkan adlı eserinde Zerkeşiden oldukça faydalanmıştır öyleki adeta sanki onun kopyası gibidir.Ayrıntılı bilgi için " el- burhan fi ulumil- kuranında anlama ve yorum" vedat tekin'e bakılabilir. "e-Burhan" üzerine yapılmış bir çok çalışma mevcuttur.
Eserleri:
1. Kur’an İlimleri ve Tefsir
- el-Burhan fî Ulûmi’l-Kur’an
- Tefsiru’z-Zerkeşî/Tefsiru’l-Kur’an
- Keşfu’l-Meânî (fi’l-Kelâmi ala Kavlihî Teâlâ “velemmâ belağa eşudde...”)
2. Hadis ve Hadis İlimleri
- el-İcâbe li-irâdi Mâ’stedrakethu Aişe ala’s-Sahâbe
- et-Tezkira fi’l-Ahâdîsi’l-Müştehira/el-Leâli’l-Mensûra fî Ahâdîsi’l-Meşhûra.
- et-Ta’lîk alâ Umdeti’l-Ahkâm54/en-Nuket alâ Umdeti’l-Ahkâm
- en-Nuket alâ İbni’s-Salâh/Ta’likuhû alâ Ulûmi’l-Hadis/el-Kelâmu alâUlûmi’l-Hadis.
-et-Tenkîh li elfâzi’l-Camii’s-Sahîh
- ez-Zehebu’l-İbrîz fî Tahrîci Ahâdisi Fethi’l-Azîz li’r-Rafiî
- Şerhu’l-Erbaîn en-Neviyy
-. Şerhu’l-Buharî/Şerhu Camii’s-Sahih/et-Tenkîh fî Şerhi Camii’s-Sahîh
-. el-Mu’teber fî Tahrîci Ehâdîsi’l-Minhac ve’l-Muhtasar
- Şerhu’t-Tenkîh li elfâzi’l-Camii’s-Sahih (Şerhu Sahîhi’l-Buhari)
- el-Muhtasar fi’l-Hadis
- Nesru’d-Dürer fî Ehâdîs-i Hayri’l-Beşer
3. Fıkıh ve Fıkıh Usûlü
- İ’lâmu’s-Sacid bi Ahkâmi’l-Mesâcid
- Tekmiletu Şerhi’l-Minhac
- ed-Dibâc fî Tavdihi’l-Minhâc
- Hâdimu’r-Râfi’î ve’r-Ravda fi’l-Furû’
- et-Tırâzu’l-Müzehheb fî Kavâidi’l-Mezheb.
- Habâyâ ez-Zevâya fi’l-furû’
- Zahru’l-Arîş fî Ahkâmi’l-Haşîş
- ez-Zerkeşîyye
- Şerhu’t-Tenbîh li’ş-Şirâzî
- Şerhu’l-Mu’teber li’l-İsnevî-
- Fetevâ ez-Zerkeşî
- Kitabu’n-Nikah fi’l-Fıkhı’ş-Şafiî
- Mecmûatu’z-Zerkeşî – fi’l-Fıkhı’ş-Ş- el-Kavâid fi’l-Fıkh = el-Kavâid fi’l-Furû’ = el-Kavâid ve’z-Zevâbıt fi’l-Fıkh =el-Kavâid ve’z-Zevâid = el-Mensûr fi’l-Kavâidafiî
- el-Bahru’l-Muhît fî Usûli’l-Fıkh.
- Teşnîfu’l-Mesâmi’ bicemi’l-Cevâmi’
- Selâsilü’z-Zeheb fi’l-Usûl
- et-Tahrîr fi’l-Usûl
- Matlau’n-Nîreyn
- Müntehe’l-Cumu’
- el-Vusûl ilâ Simâri’l-Usul
Şerhu Tenbîhi Ebî İshâk eş-Şirâzî fi’l-Furû’
4. Tarih ve Biyografi
- Ukûdu’l-Cum’ân alâ Vefeyâtu’l-A’yan
5. Dil ve Edebiyat
- Mecli’l-Efrâh fî Telhîsi’l-Miftâh
- et-Tezkiratu’n-Nahviyye
- Rebîu’l-Ğazlân/Ratîu’l-Ğazlân
- Şerhu Kasîde-i Bürde- Muhtasaru Kasideti’s-Sâvî
6. Tevhid ve Kelâm İlmi
- Risâle fî Kelimeti’t-Tevhid
- Mâlâ Yeseu’l-Mükellife Cehluh
7. Usûl-Hikmet ve Mantık
- Laktatu’l-Aclân ve Belletü’z-Zam’ân
8. Diğer Konular
- el-Ezhiye fî Ahkâmi’l-Ed’iyye
- Risale fi’t-Tâûn ve Cevâzi’l-Firâri anhü
- Amelun min tıbb limen Habbe.
- Hülâsâtu’l-Funûnu’l-Erbea.
- Râiyyetuhû fî Menâzîli’l-Hicâz.
- el-Kevâkibu’d-Düriyye fî medhi hayri’l-beriyye
- Mefâtihu’l-Künûz ve Melâmihu’r-Rumûz.
- Kitâbu Fethi’r-Rahmân.
- el-Ğuraru’s-Sevâfir fîmâ Yehtâcu İleyhi’l-Misâfir.
Kaynaklar
El- Burhan fi Ulumil-Kuran Üzerine bir inceleme/ Yrd.Doç.Dr.Mustafa ÖZTÜRK
Bedrettin Ez-Zerkeşi,Hayatı Ve Eserleri Üzerine Bir Değerlendirme
Zerkeşi'ye Göre Mana,Tefsir ve Tevil/Dr. Ömer PAKİŞ/DİCLE ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ/Diyarbakır.2006.cilt4 sayı
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
2870
Yer
Dini Konular
13.4.2013
2
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
---
Kaynak
http://islamhukukusayfasi.blogspot.com/2013/04/bedreddin-ez-zerkesi.html
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
İslam Hukuku
adlı kullanıcının
diğer yazıları
İcma Ve Kolektif Şuur Sempozyumunun Ardından
Ali Duman
1596 okuma
İslam’In Genel İlke Ve Esasları
Ali Duman
2772 okuma
15 Mayıs İzmir'in Yunanlılar Tarafından İşgal
Ali Duman
1264 okuma
Dinimizi Ne Kadar Biliyoruz?
Lokman Pervane
1867 okuma
Kiz Tavlamaca Erkek Yakalamaca Oyunlarina Dai
Myname isno
1370 okuma
İslam Hukuku Ve Güncel Konular
İslam Hukuku
1528 okuma
Kandiller Ne Zaman Kutlanmaya Başladı?
İslam Hukuku
1810 okuma
Kur'an Tarihi
Ali Duman
1443 okuma
Mevlid Kandili İlk Defa Ne Zaman Kutlandı?
İslam Hukuku
2223 okuma
Kandil Gecelerinin Tarihi Serüveni
İslam Hukuku
1995 okuma
İslam’Da Modern Eğilimler
Ali Duman
2679 okuma
Ârif Olmayanlar Anlasın Diye!
Faruk Korkmaz
2435 okuma
Radyo Kampüs Panaroma Programı Ali Duman Sohb
Ali Duman
1510 okuma
Yahudi Ve Mason Zihniyetli İlahiyat Hocaları
Ali Duman
1357 okuma
27 Aralık Ölüm Yıldöneminde “Mehmet Akif” Pa
Ali Duman
2289 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi668/bedreddin-ez-zerkesi
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap